Black Friday: Årets største handelsdag
Black Friday i Danmark er blevet til en helt særlig størrelse. Faktisk er det blevet årets største handelsdag, hvor vi danskere handler for mange milliarder, når butikkerne byder til med Black Friday-tilbud.
Vi skal dog ikke mange år tilbage, før vi danskere ikke var hoppet med på Black Friday-bølgen. Det gør det blot endnu mere imponerende, når man i dag ser frem mod årets absolut største shoppedag. Men selvom Black Friday i dag ikke er et fremmedord for os danskere, er der nok ikke mange, der egentlig ved, hvordan det hele startede – eller hvordan dagen fik sit navn.
I dette indlæg gør vi dig klogere på:
- Hvad Black Friday er.
- Hvornår der er Black Friday.
- Hvorfor det hedder Black Friday.
- Black Fridays udvikling i Danmark.
Og meget, meget mere.
Hvad er Black Friday?
Black Friday er den store fest for alle tilbudselskere og jægere. For dagen er spækket med Black Friday-tilbud og Black Friday-deals. Derudover markerer dagen også starten på julehandlen. Og mange forbrugere bruger Black Friday til at shoppe pakkerne, der skal ligge under juletræet.
Som du kan læse nedenfor, er Black Friday blevet den største shoppedag overhovedet i Danmark. Reelt set er det ”bare” dagen efter den amerikanske højtid Thanksgiving. Men modsat højtiden har Black Friday gjort sit indtog i Danmark de sidste 10 år. Og i dag er det altså en festdag med masser af tilbud og rabatter.
Hvis du har planer om at gå på tilbudsjagt til Black Friday, men dit råderum matcher ikke dine ønsker? Så skal du læse denne artikel, før du laver overtræk på din konto. Der er nemlig et bedre og billigere alternativ.
Hvornår er der Black Friday?
Black Friday falder, som allerede nævnt, altid dagen efter den amerikanske højtid Thanksgiving. Og som navnet også kraftigt antyder, er det altid en fredag. Thanksgiving er altid den fjerde torsdag i november. I 2021 betyder det, at Black Friday-datoen er fredag d. 26. november.
Dog er der flere og flere butikker, som har Black Friday-tilbud hele november og særligt i hele ugen op til Black Friday. Denne tendens er kun blevet endnu mere udtalt efter 2020, hvor COVID-19-pandemien tvang de danske forretninger til at sprede deres aktiviteter ud for ikke at skabe tætpakkede køer og butikker.
Hvordan opstod navnet Black Friday?
Termen Black Friday er blevet brugt på flere forskellige måder gennem historien. Det blev blandt andet brugt til at beskrive fredag d. 24. september 1869. Her styrtdykkede aktiemarkedet i USA, da to investorer pressede priserne på guld i vejret. Aktiemarkedet faldt med 20 % den dag – hvilket må betegnes som en ganske sort fredag.
I 1950’erne kaldte politiet i Philadelphia dagen efter Thanksgiving for Black Friday, fordi de på denne dag havde ekstra travlt og var overbebyrdet. For politiet var det en sort og trist dag, hvilket ledte til kaldenavnet Black Friday. En anden historie om begrebets oprindelse er, at man i 1950’erne oplevede en øget mængde sygemeldinger dagen efter Thanksgiving. Angiveligt meldte mange sig syge for at få en forlænget ferie.
I dag har man dog en langt mere positiv forklaring på, hvorfor vi kalder dagen efter Thanksgiving for Black Friday. Navnet kommer nemlig af, at det er dagen, hvor butikkernes regnskab går i sort. Hvor der altså bliver overskud i forretningen – og man går fra røde tal til sorte tal. Det har været forklaringen på navnet siden 1980’erne. Og med tanke på de mange milliarder, der bliver brugt alene i Danmark, er det nok også den mest passende forklaring på navnet.
Black Friday i Danmark
I dag er Black Friday velintegreret i den danske handelskultur. Faktisk har den placeret sig selv som årets største handelsdag. Men vi skal ikke mange år tilbage, før Black Friday, Black Friday-deals og Black Friday-tilbud var ukendte størrelser i Danmark.
De første spæde forsøg på at afholde Black Friday i Danmark kom i 2011 og 2012. Her var det dog kun nogle enkelte webshops, der forsøgte sig med at afholde den amerikanske tradition i en dansk kontekst. Men i 2013 kom flere med på vognen, og i 2015 fik den sorte fredag sit gennembrud herhjemme.
Sådan er det gået de seneste år
Hvis man kigger tilbage på tidligere års Black Friday i Danmark, får man hurtigt øje på den voldsomme udvikling, dagen har været igennem de seneste 7-8 år. Tilbage i 2014 satte man rekord, da det samlede forbrug på Black Friday kom op på 1,53 milliarder kroner i Danmark. Året efter blev rekorden så slået igen. Black Friday 2015 endte med et samlet forbrug på hele 1,98 milliarder kroner på dagen.
Hopper man fire år længere frem i tiden, finder man den nuværende rekordholder. Ikke bare for omsætning på en Black Friday, men generelt for en shoppedag i Danmark. Til Black Friday 2019 havde danskerne for alvor gang i Dankortet, og det endte med en omsætning på hele 2,11 milliarder kroner på selve dagen. Dermed blev det den største shoppedag i Danmark – nogensinde.
På grund af det verdensomspændende udbrud af COVID-19 i 2020 blev Black Friday anderledes, og det kunne ses på omsætningstallene for selve Black Friday. Her blev der ikke sat rekord, som man ellers har været vant til. I stedet var omsætningen spredt ud over en længere periode. Ifølge tal fra dentsu slog man ikke Black Friday-rekorden, men til gengæld så man en langt bedre november end tidligere. Faktisk slog mange butikker deres generelle omsætning i november 2019 med længder i 2020.
Hvad gør butikkerne?
Tilbage i 2011-2012 var der ikke mange butikker og webshops, som gav Black Friday-tilbud eller havde gode Black Friday-deals. Men i dag er det reglen snarere end undtagelsen, at man holder Black Friday. Og hvis du googler bedste Black Friday-tilbud eller bare Black Friday, får du tusindvis af resultater – især hos webshops, der har alle de bedste Black Friday-tilbud. Og det giver god mening, da rigtig mange forbrugere forventer at handle i forbindelse med Black Friday.
Dog må man i 2021 forvente en anderledes Black Friday end eksempelvis 2019, der stadig holder rekorden for Black Friday-omsætning. Flere butikker kommer formentligt til at sprede deres Black Friday-deals og -tilbud ud over en længere periode – ligesom man gjorde i 2020 under coronaepidemien. Forretningerne kan nok se både fordele og ulemper ved denne strategi. Men med tanke på forbrugernes adfærd i 2020 er det sandsynligt, at vi kommer til at se flere Black Weeks.
2021 har budt på mange problemer i forhold til forsyning, råvarer og lignende – alt sammen noget, som har udfordret visse brancher og butikker med at have varer på lager og klar til at sælge. Man kunne måske frygte, at det ville påvirke Black Friday 2021. Heldigvis tyder alt på, at det ikke bliver tilfældet. Nogle få butikker har udfordringer på nogle enkelte varer. Men størstedelen af de danske butikker har et lager af varer, som er klar til Black Friday.
Intet tyder altså på, at Black Friday i år bliver en dårligere forretning end tidligere. Det er endnu et godt argument for at drive sin egen forretning - måske endda hjemmefra.
Verden rundt på Black Friday
Hvis vi for en stund tager de rød-hvide briller af og kigger ud i resten af verden, og hvordan den forholder sig til Black Friday, ligner det overvejende billedet i Danmark. I starten af 2000’erne var der ikke mange uden for USA, der kendte til Black Friday-tilbud og lignende. Det var en amerikansk shoppe-højtid. Siden Apple som én af de første i 2006 kørte en Black Friday kampagne, er salget på Black Friday eksploderet i blandt andet Tyskland.
Her er lidt tal fra vores naboer i syd:
- 91 % af alle tyskere kender til Black Friday.
- 54 % af forbrugerne handler kun online.
- I 2016 omsatte man i Tyskland for ca. 13 milliarder kroner.
Der er ingen tvivl om, at Black Friday virkelig giver sorte tal i regnskaberne. Det kan særligt ses, når man sammenligner en almindelig dags salg med salg på Black Friday. Det globale gennemsnit er en stigning på 663%.
Stigning i salg rundt om i verden:
- Tyskland: 2.418 %
- Storbritannien: 1.708 %
- Australien: 871 %
- Indien: 828 %
- Brasilien: 819 %
- Tyrkiet: 615 %
- Rusland 527 %
Kilde: https://www.xsellco.com/resources/global-growth-of-black-friday-weekend/
Ligesom det er tilfældet i Danmark, så ser man også på globalt plan, at Black Friday bliver til Black Week og forlænges.
En tur til Black Fridays hjemland
Lad os også tage et kig på, hvordan hjemlandet for Black Friday teer sig på den sorte fredag. Ikke overraskende er omsætningen og forbruget på Black Friday også kun steget i USA. I 2013 blev der online solgt for 12,5 milliarder på det amerikanske marked. I 2019 blev der online til Black Friday solgt for over 48 milliarder kroner i USA. Over halvdelen af online-salget i USA foregik på et enkelt website, nemlig Amazon.
Endnu flere ”højtider” som Black Friday
Det er nok ikke overraskende, at Black Fridays store og globale succes har affødt flere lignende ”højtider”.
Her er et par udvalgte eksempler:
- El Buen Fin (den gode weekend) i Mexico. Her holder de mexicanske butikker længe åbent og har mange Black Friday-lignende tilbud. Det foregår i forbindelse med den Mexicos Revolutionsdag.
- I Australien har man foruden Black Friday også en anden version – Click Frenzy. Det foregår også i november måned.
- I forbindelse med den indiske festival Diwali bliver der også afholdt mange Black Friday-lignende events.
FAQ
Hvornår er det Black Friday?
Black Friday falder altid dagen efter den amerikanske helligdag Thanksgiving, og det er, som navnet antyder, altid en fredag. I 2021 er det fredag d. 26. november, mens det i 2022 er fredag d. 25. november.
Hvorfor hedder det Black Friday?
Butikkernes regnskaber går i sort, altså i overskud, på denne dag. Derfor kalder man det for Black Friday.
Hvad er Black Friday?
Det er årets største handelsdag. Langt de fleste forretninger fejrer dagen med mange tilbud og rabatter. Der bliver ofte sat handelsrekord på Black Friday.
Hvorfor er der Black Friday?
Black Friday markerer startskuddet til julehandlen i december. Her har de fleste forretninger store rabatter og tilbud på deres sortiment.
Hvem holder Black Friday?
Både webshops og fysiske butikker afholder Black Friday. Langt de fleste forretninger markerer den store handelsdag.
Hvor stammer Black Friday fra?
Black Friday stammer fra USA, og den falder dagen efter den amerikanske højtid Thanksgiving.