Det er vigtigt at vide, at det altid er svindel når nogen beder om dit MitID. MitID er nøglerne til dit digitale liv, og derfor er det vigtigt ikke at overgive dem til andre. Desværre er der mange svindlere på nettet, der forsøger at snyde dig til at gøre det.
Phishing
Når du bliver bedt om at dele dit MitID, kan du blive udsat for et phishing-angreb. Phishing er IT-kriminalitet hvor svindlere lokker dig til selv at videregive dine oplysninger. Det kan f.eks. være falske Apps på App Store eller Google Play store, der beder dig om at indtaste koder fra MitID. Det kan også være at du over SMS bliver bedt om at indtaste koder. F.eks. skriver svindlere ofte at dit MitID er låst, og at du skal udfylde dine oplysninger for at få låst det op igen. Det kan også komme via email, hvor de bruger den samme taktik til at snyde dig til at overgive dine informationer.
Har du været udsat for phishing?
Hvis du er blevet udsat for et phishing-angreb kan du sende det videre til MitID support og slette beskeden/mailen. Har du brugt en phishing-app skal du ringe til MitID support. Du kan finde deres informationer på MitID's hjemmeside.
Har du udleveret dine kortoplysninger, skal du med det samme kontakte din bank for at få lukket dine kort. Har du oplyst koder til MitID skal du kontakte MitID eller borgerservice.
Hvordan kan man undgå phishing?
Du kan ikke undgå phishing, men du kan være opmærksom, så du ikke falder for de mange tricks. Det vigtigste er at være opmærksom og tænke sig om, når man laver noget som helst med sit MitID. Phishing-angreb kan være mere eller mindre sofistikerede, så det er ikke nok bare at se efter om det ser professionelt eller officielt ud. MitID har lavet en video om hvordan du kan undgå svindel på internettet, men du får også de gode råd her:
- Vis aldrig dine koder til andre.
- Udlever aldrig din MitID app, -kodeviser, kodeoplæser eller chip til andre.
Appen kan dog deles med andre i husstanden, så længe man har hvert sit bruger-ID og PIN-kode. - Del aldrig dit bruger-ID med andre – undtagen med supporten, hvis du selv kontakter den.
- Godkend aldrig noget med MitID på baggrund af fx et opkald, e-mail eller besøg fra nogen, som udgiver sig for at være fra din bank, fra Digitaliseringsstyrelsen, politiet, supporten eller noget helt femte. Du vil aldrig blive kontaktet på den måde.
- Læs altid, hvad du er ved at godkende med MitID. Hvis teksten ikke svarer til det, som du ønsker at gøre, eller hvis du ikke selv har igangsat handlingen, skal du lade være med at godkende.
Du kan læse mere om hvordan Ferratum Bank bruger MitID her.