Crowdfunding er en måde at indsamle penge til mange typer af projekter, hvor pengene indsamles fra en bred gruppe af mennesker via en platform. Det engelske udtryk består af ordene ”crowd” og ”funding”, som kan oversættes til ”menneskemængde” og ”finansiering”. Du kan altså tænke på begrebet som finansiering fra en stor mængde af mennesker.
Crowdfunding er blevet brugt i stigende grad til at indsamle penge til en lang række formål, og der er også mange forskellige aktører, der indsamler pengene. Det er ganske enkelt blevet mere populært for privatpersoner at støtte projekter, som de finder interessante, og som kunne skabe værdi enten lokalt eller globalt.
Så hvordan kommer man i gang med crowdfunding, og hvordan finder man den bedste platform til at indsamle penge til sit projekt? Det ser vi nærmere på i dette indlæg, hvor vi også hjælper dig godt på vej mod at få mest mulig succes ud af din crowdfundingkampagne.
Hvilke typer af crowdfunding findes der?
Crowdfunding kan foregå på flere forskellige måder, og der er fordele og ulemper ved dem alle. Den mest almindelige og benyttede type af crowdfunding er donationer, hvor mennesker ganske enkelt kan donere et beløb til en kampagne uden at få noget retur. Hvis der gives noget i retur, er det som regel af symbolsk værdi såsom en liste over støttepersoner på hjemmesiden. Støtten modtages altså alene, fordi folk synes godt om projektet og gerne vil se det ført ud i livet.
Man kan også vælge at benytte crowdfunding med belønninger til sin kampagne. Her modtager man noget i retur, når man støtter et projekt. Det kan eksempelvis være et produkt eller en service, som virksomheden eller personerne bag projektet leverer. Hvis du f.eks. støtter udgivelsen af en bog eller en tegneserie, kan du modtage et eksemplar, hvis projektet når i mål. Typisk er det muligt at få varer eller servicer retur i trin, så man f.eks. får noget forskelligt for at bidrage med 100 kr., 250 kr., 500 kr. osv. Her får man altså både fornøjelsen af at støtte et projekt, man synes om, mens man også får noget retur for sine penge.
Disse to typer af crowdfunding er de mest almindelige og udbredte måder at indsamle penge på. Man kan dog også vælge at kombinere de to, så det er muligt at støtte med et beløb, der giver en vare eller service retur, mens man også kan donere yderligere penge uden at få noget retur for det.
En mindre udbredt form for crowdfunding er via lån eller aktieandele i en nystartet virksomhed. Her kan du låne penge til eller modtage aktier for at bidrage med penge til en virksomhed. Du modtager enten renter på dit lån eller en ejerandel via aktier. Her er formålet derfor ofte at investere i håbet om at få en god forrentning af sine penge på den lange bane.
Hvilke formål benyttes crowdfunding til?
Crowdfunding er blevet utrolig populært, og der er mange forskellige onlineplatforme, som tilbyder crowdfunding til en lang række projekter. Projekterne spænder meget vidt og dækker et hav af forskellige områder og formål. Her er nogle eksempler på, hvilke formål crowdfunding er blevet benyttet til:
- koncerter
- bøger, film, magasiner og tegneserier
- brætspil og computerspil
- album
- tøj, sko og smykker
- kunst
- naturbeskyttelse
- velgørende projekter.
Det er altså både muligt at støtte specifikke produkter og servicer for f.eks. en virksomhed eller en kunstner samt velgørende formål. Derudover kan der både være tale om kortsigtede og meget specifikke projekter, f.eks. et brætspil, eller mere langsigtede projekter såsom beskyttelsen af biodiversiteten i et specifikt naturområde.
Da der er så mange forskellige formål, der ligger bag crowdfunding, er der selvfølgelig også mange forskellige aktører, som samler penge ind. Det kan både være privatpersoner, kunstnere, virksomheder og kommuner. Støtten kommer både fra venner og bekendte, men også fra den bredere befolkning.
Hvor findes de bedste crowdfundingplatforme?
Da crowdfunding er blevet så populært, er flere og flere crowdfundingplatforme også dukket op. Så hvordan finder man den bedste platform til at starte sin egen kampagne, og hvor er det bedst at lede, hvis man vil støtte projekter?
Crowdfundingfænomenet opstod uden for Danmarks grænser og har rødder helt tilbage til 1700-tallet. En af de første offentligt kendte crowdfundingkampagner i nyere tid fandt sted i 1997, hvor et britisk rockband finansierede sin turné gennem onlinedonationer fra sine fans. Det inspirerede folkene bag ArtistShare, som i 2001 skabte den første online crowdfundingplatform med fokus på indsamling til musikere. Hjemmesiden er stadig en af de mest velansete og populære crowdfundingplatforme den dag i dag.
Sidenhen er en lang række store crowdfundingplatforme kommet til verden. En af de mest kendte er Kickstarter, som startede i 2009. Her indsamles der penge til alverdens formål inden for mange forskellige områder i hele verden. Andre populære crowdfundingplatforme på den globale scene inkluderer IndieGogo, GoFundMe og Patreon. De har alle hver deres fokusområder, men selve konceptet med fokus på crowdfunding er det samme.
I Danmark har vi også taget crowdfunding til os, hvor et hav af projekter i de seneste årtier er stablet på benene ved hjælp af onlineindsamlinger via crowdfundingplatforme. Det betyder også, at en række danske crowdfundingplatforme er dukket op til overfladen, hvor fokus er på at tilbyde en platform til projekter i Danmark.
En af de nyere crowdfundingplatforme i Danmark er Crowdfunding Danmark, som har fokus på borgercrowdfunding til kommuner i Danmark. Aarhus Kommune har som den første kommune taget konceptet til sig og har nu sin egen crowdfundingplatform via Crowdfunding Danmark. Her kan borgere oprette og støtte projekter i Aarhus Kommune, hvor der indtil videre er blevet indsamlet penge til en lang række projekter.
En platform med bredere fokus er booomerang, som også var den første danske crowdfundingplatform. Den blev etableret tilbage i 2011 og har finansieret et hav af projekter allerede. På booomerangs hjemmeside indsamler både privatpersoner, kunstnere og virksomheder penge til større og mindre projekter.
Sådan får du succes med crowdfunding
Crowdfunding er populært og har allerede skabt masser af succeshistorier. Både lokale og internationale aktører har haft succes med at indsamle de penge, der skulle til, for at deres projekt kunne føres ud i livet. På den anden side er der også masser af aktører, som ikke har indsamlet de nødvendige penge til at kunne søsætte deres projekt. Så hvordan skaber man de bedste forudsætninger for at få succes med crowdfunding?
På online crowdfundingplatforme vil brugerne blive mødt af en lang række personer og virksomheder, som søger penge til deres projekter. Derfor kan man hurtigt forsvinde i mængden, når man opretter sit eget projekt. Hvis du vil skille dig ud og forbedre dine chancer for at indsamle de nødvendige penge, kan du følge nogle af disse tips:
- Brug dit nuværende netværk til at sprede budskabet, og forsøg at udvide dit netværk. Det kan eksempelvis være via sociale medier eller ved at mødes med mennesker ved begivenheder i dit område.
- Skriv en fængende projektbeskrivelse, som klart og tydeligt beskriver, hvad pengene skal bruges til. Når folk første gang klikker på dit projekt på en crowdfundingplatform, er projektbeskrivelsen det første, de læser. Brug derfor god tid på at skabe en god projektbeskrivelse.
- Brug video som en del af dit salgsmateriale. Projekter, som har en video som en del af præsentationen af projektet, har i de fleste tilfælde større succes end projekter uden en video.
- Hvis du bruger crowdfunding med belønninger, så overvej nøje, hvilke belønninger der skal gives for forskellige størrelser af donationer.
- Sæt realistiske mål for dine projekter, så det ikke er umuligt at komme i mål.
Ofte stillede spørgsmål
Hvordan fungerer crowdfunding i praksis?
På online crowdfundingplatforme kan du oprette et projekt, hvor du skal sætte et mål for, hvor mange penge der skal indsamles, og en deadline for, hvornår de skal være indsamlet. Når du målet, er det stadig muligt at donere penge frem til deadline. Når dit projekt ikke i mål inden for tidsrammen, vil brugerne af platformen få deres penge tilbagebetalt.
Er crowdfunding sikkert?
Hvis du benytter velansete og anerkendte online crowdfundingplatforme såsom booomerang, Crowdfunding Danmark eller Kickstarter, kan du være sikker på, at dine penge ender det rigtige sted. Projektlederen har i sidste ende ansvaret for, at de indsamlede penge bliver brugt til det formål, de er blevet indsamlet til. Det kan platformene ikke garantere for, men du kan selv kontakte projektlederen, hvis du har spørgsmål.
Hvor lang tid tager det at nå i mål med et crowdfundingprojekt?
Der kan være stor forskel på, hvor lang tid det tager at nå det mål, man har sat for sin indsamling. Hos booomerang tager det i gennemsnit 42 dage for succesfulde crowdfundingprojekter at nå i mål. Dette er selvfølgelig blot en indikation, og dit projekt kan måske nå i mål meget hurtigere eller ende med ikke at nå målet. Det kommer også an på, hvor god du har været til at markedsføre projektet og sprede budskabet.
Hvordan er skattereglerne for crowdfunding?
Crowdfunding har ikke særskilte skatteregler, og derfor gælder de almindelige skatteregler. Ved donationsbaseret crowdfunding anses de indsamlede penge som gaver, som ikke er berettiget til et fradrag. Hvis du har indsamlet penge via donationsbaseret crowdfunding, skal du betale skat af de indsamlede penge. Ved belønningsbaseret crowdfunding betragtes det som et almindeligt salg af en vare. Som modtager af penge skal du betale skat af beløbet som en salgsindtægt og muligvis betale moms. Læs mere om reglerne på skat.dk.