Internettet er på én og samme tid et uundværligt værktøj og et sted, hvor farerne lurer under overfladen. Internettet åbner for et hav af informationer og muligheder, men der er desværre også mange, der bruger internettet til at snyde andre.
Brugen af internettet er i de seneste årtier blevet mere og mere udbredt, og vi bruger stadig flere timer på nettet år efter år. Alle aldersgrupper er med på nettet, og ifølge en rapport fra Kulturministeriet brugte 93 % af befolkningen i 2020 internettet dagligt eller næsten dagligt. Vi læser nyheder, tjekker sociale medier og handler varer i webshops, og det foregår både via computer og mobil.
I dette indlæg ser vi nærmere på de seks bedste tips til at undgå onlinesnyd. Alle kan blive udsat for forsøg på snyd, og det er ikke altid lige nemt at fornemme, hvornår en hjemmeside, annonce eller e-mail har onde hensigter. Med vores tips er du bedre klædt på til at undgå onlinesnyd, så du ikke havner i en ubehagelig situation, hvor du mister penge eller får dit privatliv kompromitteret.
Så stort er omfanget af onlinesnyd
Lige siden internettet kom til verden, har svindlere og IT-kriminelle forsøgt at narre penge og private informationer fra almindelige mennesker. I starten foregik mange af svindelnumrene via e-mails, hvor mange nok kan genkende at have modtaget mails med utrolige nyheder om milliongevinster og personlige henvendelser fra nigerianske prinser.
Efterhånden som årene er gået, er svindlere blevet mere og mere kreative i forhold til deres måder at snyde folk online. I dag foregår svindelnumrene i højere grad også på sociale medier eller via mere sofistikerede e-mails og annoncer. Især phishing er blevet mere udbredt, hvor svindlere forsøger at narre dig til at indtaste dit password til f.eks. din netbank på en falsk hjemmeside.
Ifølge en rapport fra Det Kriminalpræventive Råd fra 2021 blev op mod 468.000 borgere i Danmark udsat for kriminalitet på internettet. Derudover kunne Jyllands-Posten i 2020 berette om følgende tal for omfanget af onlinesnyd i Danmark:
- I 2018 blev 14 mio. kr. stjålet fra danskeres netbanker af IT-kriminelle.
- Tallet blev tredoblet i 2019 til over 52 mio. kr.
- 20.000 danskere blev udsat for misbrug af personoplysninger i 2019.
Disse tal er steget i de seneste år, på trods af at problemstillingen er blevet belyst mange steder. Problemet er ofte, at vi overvurderer vores egen evne til at vurdere troværdigheden af informationer på nettet, og at vi nogle gange kan blive fanget af uopmærksomhed i en travl hverdag. Hvis du vil undgå at blive franarret penge eller private informationer fra IT-kriminelle, så læs videre og få vores seks bedste tips til at undgå onlinesnyd.
1. Tjek hjemmesidens kryptering og adresse
Det første, du kan tjekke, er hjemmesidens webadresse, eller URL. Tjek først og fremmest den første del af linket, og se, om der står ”http” eller ”https”. Har hjemmesidens webadresse ”https” i starten af linket, vil det være en indikation af, at hjemmesiden er sikker. I ”https” står s’et nemlig for ”secure”. Desuden kan du tjekke, om der er et lille grønt ikon med en hængelås, som også indikerer, at hjemmesiden er sikker.
Vær derudover opmærksom på, om hjemmesidens webadresse har et navn, der stemmer overens med det indhold, du finder på siden. Befinder du dig på en webshop, der kun sælger ure, bør alarmklokkerne ringe, hvis webadressen hedder billige-tasker.dk. Nogle svindlere overtager gamle domæner og beholder navnet fra den gamle side til at opsætte en ny webshop med andre varer.
2. Hold øje med grammatik og stavefejl
Enhver seriøs hjemmeside, der vil levere viden, underholdning eller onlinehandel, vil have fokus på at sætte en professionel side med korrekt sprog op. Er du derimod havnet på en side med mange stavefejl eller mærkelige sætninger, bør du være varsom. Mange af de hjemmesider, der sættes op af svindlere, får nemlig indhold oversat eksempelvis via Google Translate, som ofte resulterer i ukorrekte sætninger.
Du kan også holde øje med, om der bruges mange kombinationer af engelsk og dansk, hvor det ligner en tekst, der er halvt oversat fra engelsk. Svindlere bliver bedre og bedre til at skrive troværdigt indhold, så det er ikke altid lige nemt at spore onlinesnyd ved at kigge på sproget alene. Brug sproget på en hjemmeside som en indikator, og kombinér det med andre informationer for at vurdere hjemmesidens troværdighed.
3. Vær varsom med meget lave priser
Har du fundet en webshop med meget lave priser på mærkevarer, som ligger væsentligt under de priser, de sælges for andre steder, skal du selvfølgelig også være på vagt. Når noget virker for godt til at være sandt, bør du altid have øjne og ører åbne og være ekstra varsom. Sælger en webshop kendte mærkevarer for under 20 % af den normale salgspris, er det svært for dem at tjene penge på produkterne uden at svindle.
Når det er sagt, er der selvfølgelig ofte udsalg og kampagner hos mange troværdige webshops, eksempelvis ved mærkedage såsom Black Friday. Lave priser er derfor ikke et endeligt bevis på, at du befinder dig på en falsk webshop, men det kan ofte være en god indikation på snyd, hvis priserne virker alt for lave til at være reelle. Så inden du lægger varer i kurven og opretter en ordre, bør du søge mere information om hjemmesiden og vurdere, om du kan stole på dem.
4. Søg informationer om ejerne af hjemmesiden
Har du mistanke om snyd på en hjemmeside, er det altid en god idé at finde frem til informationer om ejerne af hjemmesiden. For en webshop kan du tjekke deres CVR-nummer, som skal være synligt på hjemmesiden. Du kan slå CVR-nummeret op i CVR-registeret og finde flere oplysninger om virksomheden. Enhver reel webshop vil have et synligt CVR-nummer på hjemmesiden – typisk i en bjælke nederst på siden.
Du kan også med fordel besøge hjemmesidens ”om os”-sektion, hvor du kan få flere informationer om hjemmesidens ejere. De fleste seriøse hjemmesider har en udførlig sektion med baggrundsinformationer om ejerne og virksomheden.
Er der ingen ”om os”-side, eller består den af nogle meget korte sætninger med tvivlsom grammatik og stavefejl, er der mere grund til at være mistænksom. Svindlere vil ofte have fokus på at sørge for, at deres falske webshop ser troværdig ud, mens de nedprioriterer at skrive en udførlig og troværdig sektion om hjemmesiden.
5. Tjek anmeldelser på Trustpilot
Internettet tiltrækker et hav af svindlere, som finder på stadig smartere og mere innovative måder at snyde folk på. Heldigvis er vi som forbrugere også gode til at hjælpe og støtte hinanden i kampen mod onlinesnyd. Det gør vi ved at skrive anmeldelser eller indlæg om virksomheder på sammenligningssider eller sociale medier.
Den mest kendte hjemmeside for anmeldelser af webshops er Trustpilot, hvor du kan søge på enhver hjemmesides navn og finde andre brugeres anmeldelser af siden. Gode anmeldelser og en høj score på Trustpilot bør give dig mere ro i maven, inden du opretter en ordre. Er anmeldelserne derimod dårlige, og er der deciderede meldinger om snyd, skal du selvfølgelig være mere varsom.
6. Tjek hjemmesidens profiler på sociale medier
Sociale medier er blevet en fast del af de fleste danskeres hverdag, og mange bruger størstedelen af deres tid på internettet på de sociale medier. Derfor bruger nyhedssider, virksomheder og webshops i dag sociale medier som en central del af deres kommunikationsstrategi. Det kan have afgørende betydning for hjemmesiders succes at være synlige på sociale medier, og derfor sættes der større og større fokus på at skabe en synlig og troværdig status på disse sider.
Af disse grunde kan du med fordel søge efter hjemmesidens navn på sociale medier såsom Facebook eller Instagram. Finder du en aktiv profil med mange opslag og opdateringer, indikerer det en større troværdighed. Er profilen derimod relativt tom, eller er der slet intet at finde om en virksomhed på sociale medier, er der større risiko for, at der ikke er rent mel i posen.
Ofte stillede spørgsmål
Hvad er onlinesnyd?
Onlinesnyd er snyd, som begås via internettet. Typisk er formålet at narre penge eller private informationer fra almindelige mennesker. Der findes mange former for onlinesnyd, og de IT-kriminelle finder på stadig mere kreative måder at svindle folk på.
Hvad er phishing?
Phishing er en af de mest fremtrædende former for onlinesnyd. Formålet med phishing er at franarre passwords til e-mail, NemID, netbank eller andre vigtige konti. Det foregår ofte ved, at svindlere sender e-mails og udgiver sig for eksempelvis at være din netbank, hvorefter de beder dig om at oplyse dit password.
Hvordan undgår jeg onlinesnyd?
Onlinesnyd og IT-kriminalitet bliver stadig mere udbredt. For at undgå onlinesnyd skal du først og fremmest huske den gode fornuft og dobbelttjekke en hjemmeside eller e-mail, før du angiver personlige oplysninger eller opretter en ordre.
Hvem begår onlinesnyd?
Der er meget lidt information om, hvilke personer der typisk begår IT-kriminalitet. Nogle er allerede involveret i kriminelle aktiviteter, mens andre ser IT-kriminalitet som en ”sikrere” måde at begå økonomisk kriminalitet.
Hvem rammes mest af IT-kriminalitet?
I lang tid har der været en opfattelse af, at ældre mennesker var mest udsat for IT-kriminalitet. Det er dog alle befolkningsgrupper, som kan blive ramt, og også unge mennesker snydes af svindlere via computerspil, sociale medier og nethandel. Ofte har IT-kriminelle heller ikke udset sig en specifik målgruppe, men skyder i stedet med spredehagl for at nå ud til så mange potentielle ofre som muligt.